Att läsa fyra kurser samtidigt

Sådär, då har man klarat av en heldag på skolan i datorgrafikens tecken. Började lite lätt med en trivsam föreläsning inför tentan som är om två veckor där vi fick fråga om saker som vi ville repetera. Sedan blev det labb där jag först redovisade mina två illustratoruppgifter och sedan gjorde en 3d-uppgift som jag redovisade också. Så nu är allt klart där förutom tentan och efter dagens föreläsning känns det ändå som att man ska kunna klara den också.
Igår kväll satte jag in lite krafter på webbprogrammeringen och gjorde klart en uppgift där. Ska bara kommentera koden lite innan jag skickar in det. Börjar kännas som att man ska klara av denna terminen trots allt.

I lördags var det uppesittar kväll med NASN och fick se min första slutspelsmatch med Montreal. Taskigt att de förlorade men de ska nog klara av det.

Ha det

/Daniel

Boknörd?


Tyst Minut av Känslor



Varje morgon är en tyst minut av känslor
En ångest att återigen inleda en strid
Mot sig själv och allt som så sällan syns
Varför detta hat mot livets alla mysterier
Varför denna känsla av hopplöshet och sorg
En morgon av lycka är ett sällan skådat spel
Av ensamheten man inte skakar av sig
Av mörkret som ligger tätt även efter soluppgång



Skriven av mig. Kommentera gärna.

/Daniel




Bourne i bokform eller film?

Igår visades ju Bourne Identity på TV4 och då jag inte har så många kanaler bänkades jag framför denna film som jag sett många gånger. Men jag är ju svag för dessa filmer och tog fram boxen idag och kollade på sista filmen i trilogin också. Då jag har läst alla tre böckerna också så har jag fått samma fråga som allt ställs när filmer baserade på böcker diskuteras. Är böckerna eller filmerna bäst?
Det som är trevligt med detta är ju att de som har gjort filmerna har tagit karaktären Jason Bourne och förflyttat honom från några år efter vietnamkrigets slut (böckerna utspelar sig då) till nutid. Man känner igen Jason Bourne och mycket som händer i filmerna känner man igen men samtidigt är det många karaktärer i filmerna som har samma "funktion" som i böckerna men inte har några likheter i övrigt. Innan jag fortsätter mitt lilla inlägg här kan jag varna er som inte sett filmerna att jag kommer att avslöja en del för att förklara skillnaderna.
Den kvinna han träffar i första boken (precis som i första filmen) och som flyr med honom dör aldrig i böckerna. Conklin som är han som jagar Bourne i första filmen dör inte heller i böckerna. Han är med i alla tre böckerna och är faktiskt en riktigt trevlig prick.
Första boken och filmen är någorlunda lika då de utspelar sig på samma platser men de andra två är inte ens i närheten av varandras handling. I andra filmen springer han runt i europa och moskva medan han i andra boken är i kina och härjar.
Dock kan jag inte säga att boken är bättre än filmen eller tvärt om. Jag tycker båda är bra på sitt sätt. Filmerna är något av de bästa actionfilmer jag sett. Med nonstop action och smarta repliker. Böckerna innehåller också mycket action och repliker men de går mer på djupet i berättelsen. Man får reda på en väldig massa om vem Jason Bourne är och varför han blev Jason Bourne. Det som är intressant är att man får läsa mycket om vad han sysslade med innan. Inte oväntat var han en sorts elitsoldat i en hemlig enhet i vietnamkriget.

Men mina åsikter är mina åsikter så läs gärna böckerna om ni inte redan har gjort det och filmerna antar jag att de flesta har sett. Men har du inte sett dem så rekommenderar jag dem också.

Ha det bra i vårvärmen.

/Daniel

Inspiration

Så var det dags att skriva lite nytt. Börjar känna lite panik nu. Räknade ihop hur mycket det är kvar som skall göras innan terminen är slut när maj månad har passerat. Visade sig att jag har 2 tentor, 4 mindre test och 10 inlämningsuppgifter som ska göras. Det borde väl gå kan man tycka om man bara jobbar lugnt och metodiskt och fixar lite självdisciplin. Men klarar jag denna terminen så ska jag aldrig läsa 4 kurser samtidigt igen.
Annars har väl helgen passerat relativt obemärkt förbi. Fint väder har det ju varit iallfall. Tråkigt att man inte har någon bra balkong eller uteplats. Det finns ju parker men på något sätt känns det inte så lockande att gå till en park själv och sätta sig. I USA gjorde jag ju det väldigt ofta och det var riktigt skönt men vet inte varför det är annorlunda här i Sverige.  Kanske beror på jag inte hade så mycket saker där som distraherade mig :)
I övrigt så hade jag en föreläsning i kreativitet för några veckor sedan och man blev faktiskt lite klokare på vad det handlar om. Fick den "vetenskapliga" faktan på varför jag skrev så mycket nya dikter under USA resan och att jag knappt skriver någonting nu. Tydligen så ökar kreativiteten när hjärnan måste börja fundera då inte allt är som vanligt. T.ex. så ser inte lysknapparna ut likadant i ett annat land osv. och då får man en massa nya idéer tydligen. Det kanske inte var riktigt så han sa men åt det hållet är det. Och det stämmer ju faktiskt rätt så bra. Inspirationen kommer ju när man ser något nytt eller annorlunda.
Nej nu måste jag nog försöka göra klart lite uppgifter. Håller på med 3 st samtidigt och de slår ut varandra så att man orkar inte göra någon av dem.

Ha det bra.

/Daniel

Patrick & Elliott

Gjorde en glädjande upptäckt idag som jag bara måste dela med mig av. Vet att det antagligen inte är någon som bryr sig men för mig är det bättre än julafton. Så här kommer det.

Patrick Park har börjat sälja några av sina skivor i detta land vi kallar Sverige.

För er som ser ut som frågetecken efter den kommentar så ska det sägas att jag fick ta mig till USA för att köpa hans debut album (kanske inte enda anledningen till att jag åkte till usa men ändå) och andra skivan han släppte fick jag be killarna på den lokala skivhandeln att importera.
Men det är inte grejen att det går att köpa hans skiva i Sverige som gör mig glad. Jag har ju redan allt han har släppt så det spelar ingen roll. Men ni vet väl hur det funkar för de flesta artisterna. Släpper man en skiva för försäljning i ett annat land så brukar det följas upp med en liten eller stor turné för att visa vem man är så att fler kanske köper skivan.
Att se denna människa live är en grej som slår allt i mitt liv just nu. Den enda livekonserten som skulle få mig att avstå är Elliott Smith men den killen finns ju tyvärr inte med oss längre så därför är Patrick Park relativt ohotad på första placeringen.
Låt oss hålla tummarna för att killen kommer till vårt avlånga land i norr.

För att avsluta med ett citat från denna musiker och poet (Patrick Park) vill jag bara citera en textrad i en av hans låter.

"Sometimes love is a bomb baby - Did you come to watch it blow?"

Och för att hedra Elliott så lägger jag in en video på när han spelar en av de vackraste låtar jag har hört. King's Crossing heter låten.

/Daniel



Flickan på Perongen

Så var ännu en vecka över. Söndag kväll och sirenerna fortsätter att låta i vårvärmen. Har suttit nästan hela helgen med att få klar nya designen på project13.se och är nu någorlunda klar. Finns ju alltid små detaljer att ordna med men i det stora hela är den klar. Kolla gärna och säg vad ni tycker. Snackade ju även om att flytta bloggen dit och även om det är komplicerat att göra en egen blogg så har jag upptäckt att webbhotellet har en bloggfunktion man kan använda. Så det kanske sker tidigare än ni tror :)
Imorgon är första föreläsningen på 3d studio max. Ska bli kul och lära sig lite om detta program. Kommer väl aldrig bli någon supernörd på det programmet men det är ju alltid kul att kunna.
Lyssnade på en skiva igår som gick varm i ipoden när jag pendlade till Växjö i höstas och det dök upp lite minnen från den tiden.
Därför bifogar jag en dikt som jag skrev under mina pendlingsdagar.

Kommentera gärna.

/Daniel

Flickan på Perongen
Mörkret lystes upp denna onsdag i november
Som en ensam ängel gick du där över spåren
I dina ögon såg jag all världens skönhet samlas
Men ditt namn var en skugga dolt bakom
Detta leende jag så lätt vägrades åtkomst till

Livet är en sång men du är för rädd för att sjunga med

Dagens skiva:
   
Patrick Park - Everyone's in Everyone

God förmiddag denna fredag i april. Vädret har varit behagligt nästan hela veckan och det enda som saknas är lite värme. Men det kommer väl.
I onsdags spelade tydligen Danko Jones på KB. Hade ju varit trevligt att se men tyvärr sa ekonomin nej till detta nöje. Får avnjuta deras spelning i Amsterdam på fabchannel.com. Vilket för övrigt är en helt underbar sida för oss som älskar musik och gärna inte så speciellt commersiell musik. Finns en hel del att se på den sidan. Som t.ex. Josh Ritter, Damien Rice, Cold War Kids, Two Gallants, Bright Eyes och Arcade Fire för att nämna några.
Har börjat med att ändra designen på min webbplats project13.se. Kommer förhoppningsvis bli bättre och mer intressant. Ska försöka att uppdatera den mer också. Det jag är mest nöjd med än så länge är Galleri-sektionen. Jag har dock inte lagt upp den nya sidan än så det är fortfarande den gamla ni ser när ni besöker webbplatsen. Men är förhoppningsvis klar i slutet på april eller i början av maj. Ska lägga till en del php också efterhand som jag lär mig det. Tanken är att i sommar ska jag ha min blogg på webbplatsen också men håller på att lära mig hur man gör.
I övrigt har det inte hänt så mycket sedan sist. Tomheten och mörkret är sig likt. Brott och straff blir bara bättre ju längre man kommer i boken och skrivkrampen håller i sig. Har inte skrivit någon ny text/dikt sedan några veckor tillbaka då jag vandrade i byggarbetsplatsen västra hamnen som vissa kallar lyx. Vet inte hur ni känner det men även om lägenheten är en av de finaste i stan så hade jag nog inte betalat 12 000:-/mån för att gå upp på morgonen och se lyftkranar, grävmaskiner och snickare jobba. För den summan vill jag ha en fin utsikt över en park eller varför inte en sjö. Kan även tänka mig havsutsikt.
Publicerar den dikt jag nämnde ovan som ett smakprov på vad som finns på min webbplats.

Ha en trevlig helg.

/Daniel

Döden och Hatet
Döden är ett kärleksbarn som föds i skam
Hat är en känsla av att inte bli förstådd
Mörker är ljuset för de som inte syns
Att älska i lögn är ett steg närmare hat

Last Comic Standing

Var lite trött igår kväll och fick lust att skratta så jag började leta efter roliga saker på internet. Kom in på 1000apor.se som för er som inte visste är Schulmans nya humorsajt. Hittade inte så mycket roligt där enligt min mening men de hade påbörjat en top 100 lista med de roligaste youtube-klippen. En kvinna som under en intervju säger att Malmö är tredje rikets största stad var lite smårolig och modellen som trillar på det roligaste sätt jag någonsin sett någon trilla på catwalken var ännu roligare.
Det hela slutade med att jag hamnade på youtube och började kolla på lite Last Comic Standing klipp. American Idol för ståupp-komiker kan detta program beskrivas som. Kom ihåg att jag en kväll på Hostelling International i Santa Monica satt och kollade på ett avsnitt av det programmet med en massa andra människor. Lite roligt när Ty Barnett drar ett Utah-skämt och det inte var så många amerikanare i rummet. En kvinna som satt längst fram vände sig om när hon förstod att ingen fattade det och förklarade skämtet med en mening.
Annars har det inte hänt mycket sedan sist. Har lyssnat mycket på Ben Harpers två senaste skivor "Lifeline" och "Both Sides of the Gun". Lifeline ska tydligen vara inspelad på det gamla klassiska analoga sättet i en studio i Paris. Nu sitter man ju här med albumet på cd och allmänt kassa öron när det gäller att höra skillnad på analogt och digitalt men är ju ändå trevligt att det finns människor som gör det klassiskt.
Sedan kan man ju alltid inbilla sig att det är bättre även om man inte vet skillnaden.
Roligt också att Ben Harper under en intervju på ett hotellrum bad journalisten att filma honom när han tog fram gitarren och spelade tre låtar från nyaste skivan. Dessa låtar dök snabbt upp på internet blev lite reklam för skivan. Vadå gå upp tidigt bara för att spela några låtar i nyhetsmorgon när man kan spela in dem lite snabbt och slänga upp på internet.
Avslutningsvis vill jag bara presentera Ty Barnett och hans stand up som jag snackade om tidigare i detta inlägg där han inleder med Utah-skämtet.

Ha det bra

/Daniel


Cowboyhattar och drömmar om historia

Igår blev det en eftermiddagsvisit till Lund som varade lite längre än räknat. Trevligt var det dock och när jag kom hem vid midnatt satte jag på TV:n och gissa vad jag hittade på vår kära public service.
Javisst. Den årliga countrygalan från Nashville. Låt oss kalla den Country Music Awards 2007. Varför det var 2007 vet jag inte. Jag hoppas att det betyder årets gala för året som gått (alltså 2007) och inte att svt kör en ett år gammal gala i repris.
Iallafall så slog det mig vilken utveckling countryn har haft och enda likheten vi finner mellan den traditionella och moderna countryn är cowboyhattarna i alla dess former och att de flesta låtarna förmodligen håller samma struktur som förr. Men det är svårt att hitta en artist på denna gala som ställer sig med en akustisk gitarr och kanske en slide-gitarr som backning. Eller varför inte lite banjo och lite fiol och grejer. Nä nu ska det vara en överdriven mängd elgitarrer och en scenproduktion som får MTV-artister att tappa hakan. Och för att inte nämna kläderna som en del lyckats hitta i garderoben. Liknar mer en cirkus och när en 17-årig tjej dyker upp från scengolvet med en akustisk gitarr prydd i glitter och headsetmikrofon eller vad det kallas som vilken Britney som helst börjar man ju undra.
Dock finns det ju guldkorn även i denna bransch som jag tro det eller ej inte är så insatt i. Jag kan nämna en massa namn och har hört en del låtar men inte mer. Har ju dock "råkat" slå på tv:n varje år när denna gala visas och 2004 spelade Brad Paisley och Alison Krauss en duett med en låt från Brads skiva som släpptes det året. En låt med namnet Whiskey Lullaby kan väl inte bli annat än bra tänkte jag och spände öronen. Rätt hade jag och har lyssnat på låten många gånger sedan dess. Annars är det svårt att hitta låtar på denna gala som får en att fundera nuförtiden. Låtar som Who's Your Daddy och It's five o'clock somewhere lämnar kanske inte så många sittandes med tom blick som försöker lugna sina känslor. Men vad vet jag.
Självklart får ni gärna dela med er av era egna åsikter om denna musik och för att dela med mig av något så har jag självklart med 2004 års uppträdande som jag nämnde ovan för er att avnjuta och kommentera.

Och för att få en uppfattning om vad jag gillar med country kan jag rekommendera soundtracken till filmerna Cold Mountain och O' Brother where art thou. Dessa soundtrack innehåller traditionell country eller Bluegrass som det även kallas. Cash och hans generation är ju självklart alltid trevlig att lyssna på.

På återseende.

/Daniel


änglarnas stad och the band

Har nu gått lite mer än två månader sedan man flyttade till Malmö. Har ju alltid gillat städer och trivs bra. Dock har jag börjat få en stark längtan till Los Angeles och USA igen. Vet inte om det är det kassa vädret vi handskas med dag ut och dag in eller den något stora vägen utanför fönstret. Alla sirener från diverse utryckningsfordon man hör hela tiden påminner om veckan i Tenderloin i San Francisco. Att hela tiden se poliser och ambulans bland hemlösa och gäng var på något sätt intressant. Skrämmande var det dock när man sprang in i bombgruppen och kravallpolisen. Det var ju dock en demonstration och något som inte hände varje dag. Surrealistiskt också att man bodde på det finaste vandrarhemmet jag någonsin bott på i det sämsta området jag någonsin varit i. (hela livet och alla städer inräknat). Åter till Änglarnas stad. Finns det något härligare än att spendera kvällen på en trottoarkant på 3rd street promenade och lyssna på en i mängden av alla gatumusiker, eller varför inte ta sig till Sunset & Vine och kliva in i paradiset. Detta i form av Amoeba Music. Den största skivaffär jag någonsin varit i. Människor gick runt med kundkorgar och shoppade allt från cd-skivor, vinyl och dvd-filmer. Begagnat som nytt. När man tagit sig igenom detta ställe som har storleken som en mellanstor matbutik upptäcker man att det är kö till de 12 kassor som är öppna. Detta är vad jag kallar paradiset. Att man sedan fick säkerhetsvakten på sig för att digitalkameran i fickan utlöste larmbågarna får man ta med ro. Det var ju en väldigt trevlig kille.

På tal om musik. Har haft en period där jag helt fanatiskt lyssnat på the bands två första album. Är det bara jag i min generation eller stämmer det att det är ett av tidernas största rockband. Att lyssna på det bruna albumet från 1969 och varje låt växer för varje gång man lyssnar på dem är enligt mig unikt och något som väldigt få musiker lyckas med. Snart gått 40 år sedan detta album släpptes och skivan blir bara bättre och bättre. Även om fordralet börjar se lite slitet ut.
Nämnas ska väl också att jag inte är så gammal att jag lyssnat på dem sedan 69 men upptäckte dem för ett antal år sedan och har inte tröttnat än. Och när man kollar runt lite på internet så hyllas de fortfarande av både musiker, journalister och "lyssnare". Skönt att jag inte är ensam :)

Som ni märkt så har jag då också börjat blogga och kommer att testa på hur det är. Kommer att jobba lite med designen för att få den att se bra ut och när jag lärt mig tillräckligt med php kommer bloggen antagligen att flyttas till min egen webbplats.

Ha det bra

/Daniel

RSS 2.0